Toets Mijn Tekst

Download vCard

Tip honderd en twee

16 maart 2015 | door Els de Meijer

‘Tips en Tricks

Als tamelijk verse ZZP’er google je zo nu en dan eens wat rond. Op zoek naar handige ‘tips en tricks’ voor (startende) ondernemers. Waarom per slot van rekening zelf opnieuw het wiel uitvinden?! Zo kom je dan honderd en één tips tegen voor onder andere het vinden van nieuwe klanten. Oké ja, vooral heel veel netwerken en netwerkbijeenkomsten bezoeken, je neus laten zien, gebruik maken van sociale media, bloggen, visitekaartjes uitdelen, adverteren en ga zo maar door.

 

Als je het doet, doe het dan goed

Maar ik mis iets belangrijks in al die rijtjes, oftewel tip honderd en twee! Nergens lees ik namelijk over het belang van foutloze teksten. Is het niet zo dat voor zowel startende als ervaren ondernemers geldt: Als je het doet, doe het dan wel goed?!

 

Foutje!

Regelmatig zie je in het dagelijks leven in winkels, reclamefolders, kranten, tijdschriften, op Facebook en overige sociale media de meest uiteenlopende taal- en spelfouten voorbij komen. Soms zelfs tenenkrommend. Niet alleen van particulieren. Bedrijven/ondernemers en zelfs scholen kunnen er ook wat van! Al of niet consequent misplaatste d’s en t’s, overduidelijke typefouten, spelfouten en/of een verkeerde zinsopbouw. In sommige gevallen staat er zelfs iets heel anders dan dat er eigenlijk wordt bedoeld! Zo kreeg ik pas nog een passage uit een boekje over Azië onder ogen; wat er staat is hilarisch, maar hopelijk en zeer waarschijnlijk toch net even anders bedoeld: ‘Kijk een Aziaat nooit recht in de ogen. Het is beleefder om ze neer te slaan.’

 

Nog even snel

Foutjes in een tekst sluipen er echt niet alleen maar in doordat de schrijver misschien niet zo bar veel kaas van de taal heeft gegeten. Het kan ook zo zijn dat men zich juist volledig op de inhoud van een stuk heeft geconcentreerd en niet op spelling heeft gelet. Ook ‘nog even snel iets op papier zetten’ is vragen om moeilijkheden. Het zijn ideale omstandigheden om foutjes heel gemakkelijk over het hoofd te (blijven) zien. Begrijpelijk maar wel jammer. Want of het nou om e-mails, folders, brieven of websites gaat, al die teksten gelden toch als een belangrijk visitekaartje. Je wilt toch graag professioneel overkomen. Foutjes leiden helaas af van wat je bijvoorbeeld over jouw bedrijf wilt vertellen. Hele lange zinnen ook. In het ergste geval haakt de lezer zelfs af. En dat gebeurt! En dat is nou net niet de bedoeling.

 

Een extra paar ogen

Verstuurd is verstuurd. Daarna is er niets meer aan te doen. Er is gelukkig een eenvoudige oplossing: neem de moeite om de tekst door een extra paar ogen met een frisse blik te laten lezen en waar nodig te verbeteren voordat je jouw boodschap de wijde wereld in stuurt. Een foutloze tekst die ook nog in begrijpelijke taal is geschreven, zorgt niet alleen voor een prima (eerste) indruk, maar voorkomt ook nog eens de nodige ongemakkelijke opmerkingen over slordige foutjes en onleesbare zinnen. Als dat niet een kleine investering waard is!

Geef een reactie